Error
  • The template for this display is not available. Please contact a Site administrator.

Bouw instructie indoor GeeBee

Bouw beschrijving Indoor GeeBee

Ontwerp van Igor Burger.

 

Inleiding

 


 

 

Een tijdje geleden kwam ik op internet een filmpje tegen van Igor Burger die met een indoor foam model het volledige F2B programma vloog. Zo’n model moet ik ook hebben dacht ik. Net toen ik alles in huis had om uit te snijden kwam ik Winfried tegen. Hij freest indoor modellen o.a. voor de Nederlandse top indoorvliegers.

DSCF5890

Al snel lag er een bouw pakket op de bouwtafel. In 3 avonden zat het model in elkaar. Ik heb veel plezier beleeft aan de bouw. Ik voelde me weer een beetje in de tijd van de plastic Airfix modellen. Na verschillende aanpassingen heb ik nummer 2 gebouwd. nummer 1 had last van uitdempen na het vlak trekken uit een verticale vlucht. (dus uit een wingover of een vierkante looping). Het was lastig om een looping rond te vliegen. Hij ging te veel naar de grond of de looping in het neerwaartse deel te scherp. nummer 2 hebben ik daarom veel stijver gemaakt met carbon versteviging. Nummer 2 vliegt erg goed. Er zijn nog een paar punten die ik anders zou uitvoeren bij een volgend model. waaronder de motor ophanging. Deze zal ik hier beschrijven.

 

Te gebruiken gereedschap en lijm.

 


 

Ik wil hier toch even bij stil staan bij de te gebruiken gereedschap en lijmen omdat we te maken hebben met Depron. Dit was voor mij een nieuw materiaal. Depron kan niet tegen sommige vluchtige stoffen zoals aceton thinner maar ook niet tegen Bison kit of CA lijm. Bij twijfel de lijm of verf op een afval stukje aanbrengen.

Je kan de volgende lijmen gebruiken:

 DSCF5891

-UHU-POR. Dit is een contact lijm. De te lijmen onderdelen dun insmeren. dit doe je door het in te smeren en direct met je vinger uitsmeren. 5 minuten laten drogen en dan in een keer op de juiste plaats tegen elkaar drukken. Verschuiven is niet mogelijk. De lijm blijft een beetje flexibel. Daarom is het een goed lijm om carbon liggers mee te lijmen. Je kan de lijm ook als gewone lijm gebruiken. Maar laat heb dan minstens 1 uur drogen.

 

-CA lijm medium foam safe. Hier hoort ook een versneller bij omdat het anders veel te lang duurt voordat de lijm hard wordt. (drogen gaat met vocht en dat zit niet in kunststof). Als je een spuitbus versneller gebruikt probeer hem dan voorzichtig in te drukken zo kan je een beetje doseren zodat je er niet een hele kledder op spuit.

 

-CA lijm thin foam safe. Zelfde lijm als hierboven alleen water dun. Je kan dus een romp in elkaar zetten en het tussen in de hoek laten lopen. Voorwaarde is wel dat er absoluut geen kier aanwezig is.

 

-Beli-Zell. Dit is een PU lijm die expandeert en wit opdroogt. Ik was aanvankelijk heel enthousiast over deze lijm. Model 1 is hier helemaal mee in elkaar gezet. Maar de tube gaat niet lang mee na een paar weken gaat de lijm niet meer door de tuit. De lijm lijkt me ook minder sterk dan de 2 bovenstaande lijmen. Het voordeel is wel dat hij veel lichter is dan de bovenstaande lijmen.

 

Mesje. Ik gebruik mesje #11. Begin met een nieuw mesje het materiaal laat zich slecht snijden met een oud mesje.

DSCF5892 DSCF5893

Carbon. Om carbon in te korten kan je een ijzerzaagje gebruiken. Schuur het carbon licht op op de plaatsen waar lijm moet komen. Neem de te lijmen delen af met keukenpapier en wat aceton.

De liggers kan je het best met UHU-Por lijmen. Om de carbon versteviging te maken van 0,7mm staf ga je als volgt te werk. Zaag het onderdeel op de gewenste lengte af. slijp aan beide zijde een punt. Prik nu het carbon draaiend in het Depron. zorg dat het carbon goed in de richting zit. Als er een boog in de staaf zit zal hij weinig aan de sterkte van je model toevoegen. Prik op de zelfde manier aan de andere kant een gat. draai het carbon tussen je vingers totdat hij niet meer onder spanning staat en zodoende gebogen is. Nu kan je de uiteinde lijmen met CA of POR. Als je een heel nest van carbon hebt kan je dit in ene lijmen met dunne CA.

 

De bouw

 


 

Mocht je het model een kleurtje willen geven dan is dat het makkelijkst voordat hij gebouwd is.

Het model wordt op zijn kop gebouwd. Als de onderkant gereed is draaien we het model pas om. Voorde duidelijkheid ik spreek hieronder over de onder en bovenkant van het model.

 

1 Vleugel.

 


 

DSCF5898DSCF5899

We beginnen met de vleugel. Snij de vleugel door. Smeer de vleugel en de 0,5 mm carbon ligger in met POR. Leg de vleugel op de bouwplank en plak nu aan een kant de carbon strip tegen de vleugel en hou de andere kant gebogen van de vleugel af. Nu stukje voor beetje de hele strip tegen de vleugel duwen. zorg er voor dat de carbon niet onder of boven uitsteekt. Als de hele strip gemonteerd is de andere vleugel met POR insmeren en direct tegen het carbon drukken. Zorg er voor dat alles vlak op je bouw plank ligt en laat dit een uur drogen. Als de vleugel droog is wordt het tijd om de voorlijst te schuren.

DSCF5900DSCF5901

Teken eerst af waar het voorste gedeelte van de romp komt dit stuk moet vlak blijven. Schuur nu met een schuurblok en los schuurpapier de voorlijst rond.

 

 

 

 

 

 

 

2 Het stabilo.

 


 

DSCF5894DSCF5895

Snij aan de onderkant een randje weg van 45 graden. Eventueel bijwerken met een schuurblok. Maak een snee waar de stuurhoorn moet komen.

 

IMG 5277DSCF5897

 

Maak deze snee met een stuk schuurpapier ruimer tot de stuurhoorn past. Snij hierna pas de gleuf voor de carbon strip 3x0,13 versteviging. Nu het roer met de boven kant naar boven tegen de staart/stabilo leggen. Plak nu de tape dit wordt het scharnier. Draai het stabilo weer om en lijm de stuurhoorn en carbon versteviging met CA of POR lijmen. Zorg er voor dat alles tijdens het drogen goed vlak blijft.



3 Romp samenbouw.


 

DSCF5902DSCF5903

Leg de neus vleugel en staart deel tegen elkaar. Let op dat het gat voor de tuimelaar en top lood op de juiste plek zitten. Leg een liniaal langs de romp zorg dat alle gleufgaten netjes op een lijn liggen en lijm het stabilo en het voorstuk aan de vleugel. Zorg er voor dat alles vlak blijft. Lijm de tuimelaar bevestiging vast. Kijk of de romp onderkant goed past. Snij wat van de tapjes af om hem passend te maken.

DSCF5904

Je kan de romp insmeren met CA medium. En snel in elkaar zetten zorg er voor dat alles recht en haaks is. Als je CA thin heb kan je de bouw plank 45 graden kantelen en de lijm tussen de romp laten lopen. Nu 45 graden de ander kant op kantelen en nogmaals lijm tussen de beide delen laten lopen.

DSCF5905

Lijm vervolgens de wiel poten in de vleugel. Lijm de stukken tussen de wiel steunen en de romp. Schuur met een schuurklos de juiste schuinte in de stukken die horen tussen de wielpoten en de vleugel en lijm deze vast. Lijm 5mm uitwendig buisje in de lead-out. Lijm de lead-out in de vleugel.

DSCF5906

Nu word het tijd voor de carbon versteviging. Lijm tegen de wiel poten 2mm carbon.

DSCF5907DSCF5908

Hierna komt de 0,7 mm versteviging. Zaag een stuk op maat met een junior zaagje. Slijp aan beide kant een punt en prik al draaiend het staafje onder de juiste hoek in het Depron. Doe dit ook aan de andere zijde. Het carbon mag niet rond staan. Door met je vingers het staafje te draaien kan je er voor zorgen dat hij niet onder spanning wordt gemonteerd. Lijm nu de beide kanten in het Depron. Doe dit ook met de rest van de staafjes. Zorg er voor dat het model goed vlak blijft. Lijm de neus versteviging aan de kant van de buiten vleugel.  

DSCF5909

Nu kan het klitten band op de beide wielen gelijmd worden en de onderkant is klaar.

 

De boven bouw

 


 

Draai de het model om nu kan de bovenkant gemonteerd worden.

DSCF5910

Zorg dat bovenkant van de romp past en lijm deze samen met het model. Lijm de andere neus versteviging ook aan de kant van de buiten vleugel.

DSCF5911DSCF5912

Nu moeten de vleugel steunen gemonteerd worden. Je kan deze ook namaken in balsa. Of versterken met door de steun na het afschuinen door te snijden en er een carbon strip 3x0,5 in te lijmen. Zorg er voor dat het carbon boven de ligger uitkomt en laat het een eindje door steken.. Het model wordt hierdoor veel steviger. Zorg dat de vleugel steunen de juiste schuinte hebben en lijm ze aan de romp vast. Als de lijm aan de rompkant droog is kan je ze op de vleugel lijmen.

DSCF5913

Lijm de staart tegen het model. Ik heb geen verschil gemerkt tussen een roer dat naar binnen of naar buiten wijst. Dus plak hem gewoon in de lengterichting van de romp. Lijm de lucht remmen aan de vleugel. Deze zorgen voor dat het model niet teveelsnelheid oppikt. Lijm de andere neus versteviging aan de kant van de buiten vleugel.

DSCF5916  

Lijm de bovenkant van de tuimelaar bevestiging vast. Als gewicht besparing kan je ook alleen het centrum gebruiken en de rest weg zagen. Bij de modellen die ik gebouwd heb kan ik de hoek van de motor aanpassen dit bleek niet nodig te zijn daarom hebben we de constructie vereenvoudigd. Controleer of de gaten overeen komen met de gaten die in de motor zitten zo niet boor dan nieuwe gaten in het motor schot. Lijm het motor schot vast op de neus. Plak op de uiteinde glasvezel versterkt plakband. Zaag nu 4 stukjes carbon rond 1mm slijp hier aan een kant een schuine kant aan. Prik deze carbon staafje door de gaatjes in de motor steun. Als het te moeilijk gaat boor dan eerst voor met een boortje of maak punt schuiner. Als alles past kan je ze lijmen.

DSCF5917IMG 5286IMG 5287IMG 5288IMG 5289

Weeg nu eerst de 2 epoxy platen en de M3 bout en moer dit is ongeveer 4 gram.  Knip nu een stuk lood op maat zodat alles te samen 12 gram weegt. Monteer de 2 epoxy platen waar het tiplood moet komen.

Monteer de tuimelaar en de stuurstang.

DSCF5922

Om de lijnen te monteren is het makkelijk om de tuimelaar te demonteren. Voorzie de tuimelaar van oogjes. Zorg er voor dat je de juiste knoop gebruikt omdat de knoop er anders uitglijd. De lijn blijft uit een stuk bestaan (dus niet door knippen) hij loopt van de tuimelaar door het handvat en weer terug naar de tuimelaar. Het handvat is nu eenvoudig te verstellen. Fixeer de positie met een mastworp op het hand vat en doe tape overheen. De lijnen rol je gewoon om het handvat. Het handvat zet je tussen de landings-poot en de schuine versteviging. Doe er een elastiekje overheen om hem niet te verliezen. Om het depron te beschermen kan je op de plek waar het elastiek komt plakband plakken.

 

 

 

Nu is het tijd om de draden te solderen.

 


 

Aan de regelaar soldeer je 2 stekkers ik gebruik 2 mm connectors.

Na het solderen netjes afwerken met een krimpkous. Aan de zwarte draad het mannetje en de rode draad het vrouwtje. Soldeer nu de connectors een voor een op de batterij. Als de ene klaar is doe er brandstof slang om heen om sluiting te voor komen.

Als laatste moeten de motor draden gesoldeerd worden. De drie draden van regelaar kunnen direct aan de motor gesoldeerd worden. Doe 3 stukjes krimpkous over de motor draden en soldeer de draden. Één krimpkous kan gekrompen worden de andere 2 los over de verbinding schuiven. Test even de draairichting. Als de draairichting niet klopt moet je 2 draden omwisselen. Werk nu de andere twee krimpkousen af. De motor kan op de motor steun gemonteerd worden met M2 boutjes.

DSCF5921

De regelaar wordt met dubbelzijdige tape vast geplakt. De timer met dubbelzijdige tape zo monteren zodat hij makkelijk ingedrukt kan worden.

DSCF5919DSCF5920

Voor de batterij heb ik 4 gaatjes geprikt. Dit kan met een soldeerbout. Door de gaten trek je een elastiek. De andere kant wordt tegengehouden door een stukje saté prikker. Ik heb ook klittenband geprobeerd maar dit beviel niet misschien is er een betere soort klittenband.

De propeller met de O ring er op en het model is klaar voor zijn eerste vlucht.