Error
  • The template for this display is not available. Please contact a Site administrator.

SA02 - De vleugel

Article Index

Om de ribben te maken gebruik ik de sandwich methode. Ik vind dit een zeer precieze en snelle methode. Enkel om de ribmallen te maken vraagt meer werk, maar je kunt ze dan ook meermaals gebruiken, tenzij je natuurlijk van profiel wil veranderen. Als profiel gebruik ik een vol symmetrisch licht gemodificeerde NACA 20 % zowel aan de wortel als aan de tippen. De ribmallen zijn vervaardigd uit printplaat, maar je kunt ook aluminium gebruiken. Dan worden balsa strippen (hoeveelheid ribben) tussen de mallen vast geschroefd met m3 boutjes en in vorm geschuurd. Haal de ribben uit de mallen en nummer zowel de linkse als de rechtse.

SA02030

SA02031

SA02032

Snijd de liggers voor vluchtboord aanvalsboord en de hoofdliggers. De hoofdliggers lopen taps van 13 mm naar 6 mm aan de tippen Ook de aanvalsboord en vluchtboord beplanking is smaller aan de tippen. Het is belangrijk dat de vleugels licht zijn, maar vooral aan de tippen dwz dat het zwaartepunt v/d vleugel zo dicht mogelijk bij de romp moet zitten. Eerst worden de hoofdliggers L+R boven en onder door middel van afstandsstukjes (versterkingen) op vleugeldikte in een kader gelijmd. Ik bouw mijn vleugel in een uit styrofoam gesneden mal, Dit werkt eenvoudig en precies. Let op de foto niet op de lijntjes op de mal, deze zijn gebruikt voor een vorig toestel met een meer aantal ribben. Voor dit toestel zijn de ribben afgetekend op de liggers.

Foto 28

SA02033

De versterkingen tussen de hoofdliggers worden van de linkervleugel verwijderd nadat de versterkingen op de ribben gemonteerd zijn. Dit omdat ze de stuurlijnen storen. Zie foto 29
Later meer daarover

Foto 29

SA02034

Plak nu de vluchtboord beplanking boven en onderkant.

SA02035

SA02036

Maak altijd een schuine verbinding aan de vluchtboord en verstevig (ook de andere verbindingen) met stukjes balsa.

Foto 31

SA02037