SA02

Bouwverslag Lijnbesturing Acrobatie model SA02

Na vele jaren met succes de Superstar te hebben gevlogen, besloot ik bij de eeuw wisseling (nu alweer 9 jaar geleden) een volledig nieuw model te ontwerpen. Het werd de Special Acro 2000, of als eerste uitgave de SA 01. Ik was vrij tevreden over de vliegeigenschappen maar niet zozeer over de motor (de Stalker 51 RE).Vermits ik nogal veel goeds hoorde over de OS 46 heb ik mij er eentje aangeschaft. Vandaar het besluit om een tweede (zij een iets andere vorm) dan de SA01; de SA02 te bouwen. Daar er wat interesse is, vooral van nieuwe (lijnbesturing) clubleden zal ik proberen een zo goed mogelijke bouw beschrijving met foto’s en tips op de website te plaatsen. Ik hoop dat er wat bruikbare tips en ideeën bij zijn waar lijnbesturing piloten en misschien ook andere wat aan hebben. Indien er iets niet duidelijk of onvoldoende uitgelegd is vraag het mij gerust via het forum of e-mail. Voordat we aan de bouw beginnen eerst enkele zeer belangrijke vereisten.


1. Een voldoende grote en vlakke bouwtafel.
2. Zoals iedereen (waarschijnlijk) weet moet een vliegtuig licht zijn (God heeft de vogels ook niet zwaar gemaakt). Dit begint reeds in de winkel bij het aankopen van balsa. Ik koop nooit balsa als ik het niet mag wegen. Een regel voor licht balsa is voor plankjes van 10 x 100 cm max 10 gr per mm dikte. Hoe dikker de balsa hoe kleiner het gewicht moet zijn, bv vanaf 5mm tot 10 mm dikte wordt dit 8 gr per mm.

Ik begin altijd met het bouwen van het stabilo en kielvlak. Dit omdat het de eenvoudigste te bouwen delen zijn en ik zo het bouwgevoel weer te pakken krijg.

Het Stabilo.

De control horn wordt gemaakt uit 2.5 mm staaldraad en een messing plaatje van 2x7 mm. Deze wordt met zilver op de staaldraad gesoldeerd. Zorg dat de staaldraad mooi haaks staat tov het messing plaatje. Dan wordt een 8mm lange messing buisje met een binnendiameter van 2.5 mm in het plaatje zacht gesoldeerd. Hierin wordt later de 2mm stuurstang gemonteerd. De speling (zeer belangrijk) dat de stuurstang in de control horn heeft is noodzakelijk om een stabielere horizontale vlucht te bekomen.


Foto 1

SA02001