Thundercat II - Deel 8

Om de besturing van de hoogteroeren te kunnen verstellen, en om het stabilo losneembaar te kunnen maken, wordt het kielvlak samen met het rompachterstuk ook losneembaar gemaakt. Dit rompachterstuk wordt opgebouwd uit een 10mm balsa onderkant, en 3mm balsa zijkanten die als een verlengstuk van de romp worden uitgelijnd.

De voorkant van de romp is hierbij ondersteund zodat de achterkant vlak op de bouwtafel rust. Het stabilo wordt weer gemonteerd, en het bovendeel van he rompachterstuk wordt uit 10mm balsa opgebouwd en alvast in de ruwe vorm geschaafd.

Vervolgens wordt het kielvlak op zijn plaats gelijmd. Het kielvlak is uit een mooie plank 6mm kwartiers gezaagd balsa van 52 gram gesneden. Het motto hier is "hoe lichter hoe beter!"

Het romp achterstuk wordt op z'n plaats gehouden met een klein stukje rondhout aan de bovenkant, en een boutje M3 aan de onderkant. In de romponderkant wordt een 2mm dural tongetje gelijmd, waar M3 ingesneden is; het boutje rust tegen een triplex tongetje in het romp achterstuk. De bovenkant van het romp achterstuk is zoveel mogelijk uitgehold.

In feite zit nu al het hout aan het model, maar de uiteindelijke rompvorm moet er nog ingebracht worden. Hiervoor geldt een uiterst eenvoudig principe: haal alles weg wat geen vliegtuig is!

Als de buitenkant naar je zin is, kan (moet!) er nog gewicht bespaard worden door de romponderkant uit te hollen.

Hierbij wordt ook de rompneus niet vergeten.
 

Joomla templates by a4joomla