Thundercat II - Deel 7

 De romp moet nog van een onder- maar vooral bovenkant worden gezien. Op een tweetal mallen -zelf ook van balsa gemaakt- worden voorgesneden 3mm balsa platen nat gebogen. De balsa platen worden een half uurtje in heet water met een scheut ammonia geweekt. Het is niet nodig om daarvoor je hele bad vol te laten lopen, een plastic plantenbak oid is ook geschikt. De natte platen worden met verband strak om de mallen gewikkeld en mogen dan twee etmalen drogen. Intussen worden de 10mm balsa delen van de romponderkant met drupjes cyano gelijmd; als de romp compleet is wordt de buitenkant in vorm geschuurd. Daarna worden de delen van de romponderkant weer losgesneden en uitgehold om zoveel mogelijk gewicht te sparen.


Als ze droog zijn, zullen ze niet helemaal passen.

Ze moeten worden voorzien van binnenschotjes van 3mm balsa, en pas worden geschuurd. Dat laatste gaat het beste op een lange strook schuurpapier. Inmiddels wordt de achterkant van de romp voorzien van kruiselingse latjes 5mm balsa, om de torsiestijfheid te verbeteren.

Let ook op de 'vleugelzadel' in de romp; dit is gemaakt van dwars geplaatst 1,5mm balsa om de vleugelopening af te dekken. Het gaat verder naar achteren omhoog om ruimte te geven voor de besturing. Als de rompbovenkanten klaar zijn, wordt eerst nog de opening voor de motor uitgesneden.

Tenslotte wordt in de rompbovenkant delen ruimte voor een cockpit uitgesneden.

Voordat de rompbovenkanten worden vastgelijmd, wordt eerst de vleugel weer aan de romp geschroefd om kromtrekken van de romp tegen te gaan.

De volgende taak is het maken van het rompachterstuk met het kielvlak.

Joomla templates by a4joomla