Thundercat II - Deel 6

 De rompzijkanten en de motorbok unit en het achterste vleugelophangschot worden boven een tekening van het rompbovenaanzicht samengebouwd. Met balsahouten driehoeken wordt gezorgd dat deze basisromp recht wordt (de rompzijkanten lopen bij de neus evenwijdig, en naar achteren gelijkmatig taps). Als dit gelukt is, is het tijd om de vleugel op de romp uit te lijnen. Omdat de motor liggend wordt ingebouwd, steekt de motorbok unit boven de rompzijkanten uit, de neus wordt daarom over de rand van de bouwtafel gehangen. Om de romp te stabiliseren, wordt achter op de romp een gewicht gelegd.

  

De vleugel wordt in de rompopening gelegd, en zorgvuldig uitgemeten of alles recht zit, dwz dat de voorlijst en de achterlijst precies even hoog vanaf de bouwtafel zijn, en of de vleugel precies parallel met de bouwtafel is. Zo nodig wordt de vleugelopening zorgvuldig wat uitgeschuurd tot de vleugel precies uitgelijnd is. Dan wordt de vleugel met vier dotjes epoxy, twee op de voorlijst en twee op de achterlijst, tijdelijk vastgezet. Nu kan het romponderstuk onder de vleugel worden opgebouwd. Dit bestaat uit twee rompzijkantjes, een paar 3mm verstevigingsschotjes en de 3mm multiplex vleugelbevestigingstongen.

 

Op de foto zie je 5mm balsa rompdubbelaars, en een 10mm balsa stukje wat op de voorlijst afsteund. De vleugelbevestigingstong is nog niet geplaatst. Bij de T'cat II is de voorste romp/vleugel verbinding extra stevig uitgevoerd vanwege de liggend ingebouwde motor (waardoor de trillingen overdwars werken); bij een hangende motorinbouw pas ik geen rompverdubbelaars toe. Als de bevestigingstongen zijn geplaatst, worden de gaten voor de vleugelbevestigingsbouten geboord, en kan de romp weer van de vleugel worden losgebroken (voorzichtig!). Tenslotte worden aan de voorkant M3 inslagmoeren in het 10x10 beuken latje aangebracht; aan de achterkant gebruik ik een dural plaatje waar op de juiste plaats M3 in is getapt. Dit plaatje wordt met epoxy wordt aan de binnenkant van de ophangtong achter in de romp gelijmd.

Als dat eenmaal gelukt is, moet het stabilo worden uitgelijnd. Hiervoor wordt de vleugel aan de romp geschroefd, en het model weer op de bouwplank uitgelijnd totdat de vleugel parallel met de bouwplank is en de voor- en achterlijst weer op dezelfde hoogte zijn. Het model wordt met steuntjes in de juiste stand gehouden.

 

Onder aan het stabilo wordt de 3mm multiplex montageplaat geschroefd (in dit geval een onderdeel uit de T'cat I!), die ruim tussen de rompzijkanten moet passen. Vervolgens wordt het stabilo op dezelfde manier als de vleugel, uitgelijnd. Er wordt een latje op het stabilo gelegd zodat je beter kunt zien of het stabilo geen instelhoek krijgt, en met een ander latje wordt gekeken of het stabilo van bovenaf gezien parallel met de vleugel zit. Als je tevreden bent over de positie van het stabilo leg je een laagje plastic tussen het stabilo en de bevestigingsplaat en lijm je de plaat met epoxy in de romp. De ruime passing wordt wel door de epoxy opgevuld. Hiermee is de meest kritische fase van de rompbouw klaar.

Joomla templates by a4joomla