Thundercat II - Deel 5

Als volgende onderdeel is de romp aan de beurt. Het begint met het vinden van een tweetal goede plankjes 3mm balsa; kwartiers gezaagd hout van ongeveer 30 gram per plankje is ideaal. Voor deze kist is het niet gelukt om kwartiers hout te vinden, helaas! Maar, intussen is Gerben zo vriendelijk geweest om twee erg mooie plankje, die hij in Engeland op de kop had getikt, te leveren. Bedankt Gerben! Die gaan een mooi plekje vinden in de VOLGENDE kist.


Mijn keus voor een plastictank wanneer mogelijk is tweeledig: 1. blikken tank solderen kost 4 uur; plastic tank pijpjes buigen etc kost 40 minuten; 2. in een blikken tank gebruikt je geen sinter brons klunk filter dus blijft het knoeien met een minder fijn filter (zgn. keienvanger) in de brandstoflijn.

Een andere punt: het maakt geen klap uit of je motor rechtop, op de kop, zijdelings of onder een hoek gemonteerd is, het gaat erom waar het gat in de sproeierbuis waar de peut door komt, zich bevindt. Je tankhoogte moet zich aan dat punt relateren. Nu is het wel zo dat de tankhoogte verschillend is naar mate de opstelling van de motor verschillend is, en dat komt weer door de spoeling in de motor. Zo loopt een klassieke stuntmotor die verticaal of op de kop is gemonteerd meestal mooi symmetrisch als het midden van de tank zich op de hoogte van de sproeierbuis bevindt, en loopt dezelfde motor die horizontaal is gemonteerd symmetrisch als het midden van de tank 3 tot 6 mm hoger dan het gat in de sproeierbuis is gemonteerd. De plastic tanks die ik gebruik, hebben door hun dubbel klunk uitvoering juist een uniflow systeem. Ik gebruik plastic tanks omdat het minder werk is dan een blikken tank solderen. Probleem is echter, dat je moet beginnen met een plastic tank met een enigszins acceptabele vorm voor LB Kunstvlucht: relatief lang en dun, en dan met een ronde zijkant. Veel plastic tanks zijn vierkant in doorsnede, en nogal kort. Een tank voor LB kunstvlucht moet relatief lang en dun zijn om in onze traditionele bouwwijze waarbij de motor op beuken latten gemonteerd wordt, te passen. De zijkant moet rond zijn, omdat de toevoerklunk tijdens het vliegen steeds op dezelfde hoogte moet uitkomen. Met een rechte, verticale zijkant moet de toevoerklunk steeds 'zoeken' naar de juiste hoogte en is je motorloop in elke vlucht verschillend.

 

De toevoerklunk reikt tot op 2mm van de achterkant van de tank, en is een sinterbrons filterklunk. Met zo'n ding heb je nooit meer last van vuil in je motor, alle vuil blijft in de tank achter. De Uniflow of ontluchtingsklunk reikt tot 10 mm voor de toevoerklunk, en is over het algemeen de reguliere klunk die bij de tank is meegeleverd. De slangetjes van de pijpjes in de stopper naar de klunks moeten stijf zijn, ik voeg er meestal stukje pijp aan toe zodat de slangen als je de tank met de stopper naar beneden houdt, niet omvallen. Dan is er nog een derde lijn, die als overloop dient. Die gaat gewoon van de stopper naar de bovenkant, voor, van de tank. De tank wordt gevuld door de ontluchting; na het vullen wordt de overloop met een dopje afgesloten. Ik heb twee geschikte tank types gevonden: de MK 150 van inderdaad 150cc (dit Japanse merk wordt de laatste jaren helaas niet meer in Nederland gevoerd) en de Sullivan 6 oz Slant Oval van 177 cc, dit merk wordt wel in Nederland gevoerd maar het specifieke type moet je tegenwoordig bij de winkel bestellen. Beide tanks zijn 38mm hoog, je moet dus al rekening houden met je tankruimte en/of je sproeierhoogte om ze te kunnen gebruiken. Verder lijkt me de DuBro 4 oz (100 cc) geschikt omdat hij wat bolle zijkanten heeft, maar ik heb hem nog niet geprobeerd.
Motoren: De Rozenberg is een unieke motor, 9cc AAC achteruitlaat met de timing van een ST 60, in kleine oplage gebouwd door mijn goede vriend Eli Rozenberg, en niet te bestellen! De Double Star serie motoren worden in de Oekraine gemaakt in de formaten .40, .50 en .60 volgens specificaties van Bob Dixon, ook al een vriend die graag een catalogus stuurt als je hem dat vraagt dmv een briefje op P.O. Box 671166, Marietta, GA 30066, USA of Fax 404 973 9238, vierde beltoon. De .40 past in de zelfde boutgaten als een Fox 35, de 60 in de boutgaten van een ST 60. Deze motoren zijn niet goedkoop maar van goede kwaliteit, ze lopen op hun best als je Toms instructies over plugs, props en peut op de letter opvolgt.


Mijn keus voor horizontale montage van de Rozenberg komt doordat de achteruitlaat demper bij verticale inbouw slechts een tank van 25mm toelaat. Als je de motor op zijn kant monteert, ben je niet meer afhankelijk van de ruimte de de uitlaat biedt. Ik heb de tankruimte hoog genoeg gemaakt om de tank flink te kunnen verstellen als ik een ander type motor inbouwen wilde.


De tank zit in een tankcompartiment met drie zijden (onder- boven- en zijkant de vierde zijde is open en wordt door het metalen plaatje afgedekt). De tank wordt op z'n plaats gehouden met plaatjes balsa onder en boven de tank in een klempassing, wat een andere afstelling gemakkelijk maakt. Bijvoorbeeld als je het 3mm balsa plaatje onder de tank verwisselt met een 2mm balsa plaatje boven de tank, zakt het midden van de tank 1mm. De tankruimte is vanwege de duurzaamheid geglast met epoxy.


Maar, terug naar de T'cat II. De rompzijkanten worden uitgesneden (de opening voor de vleugel wordt 'half' doorgesneden zodat het later alleen een kwestie is van de snede volgen om de vleugelopening vrij te maken. Vervolgens wordt de binnenkant van elke rompzijkant gedeeltelijk geglast. Om een juist verloop van sterkte te krijgen, krijgt de neus (het motor/tank compartiment) 3 lagen 20 grams glasdoek, het deel tot het hoogste punt van de vleugel 2 lagen, en het deel tot pakweg 5 cm achter de vleugel 1 laag. Het deel onder het stabilo krijgt ook 1 laag glas. Ik knip alle stukken glasdoek uit; leg het kortste stuk onder, het middellange stuk daar bovenop, en het langste stuk bovenaan. Dan meng ik ongeveer 15 gram langzaam hardende lamineerepoxy (lekker dun spul) en giet een flinke rups over het glas. Met plaatjes 3mm balsa veeg ik de epoxy over het hele oppervlak van het glasdoek uit zodat alles goed doordrenkt raakt, op het laatst wordt het meer schrapen, zodat er geen overtollige epoxy blijft zitten. Het oppervlak moet mat zijn, niet glimmend. Als de epoxy de volgende dag hard is, worden de randen van de rompzijkanten bijgewerkt, en kan de vleugelopening uitgesneden worden.
Het volgende onderdeel zijn de motorbokken. Deze worden met de betreffende rompschotten tot een unit gebouwd, die later tussen de rompzijkanten wordt gelijmd. Het is belangrijk dat de motor goed stevig vastgeschroefd kan worden. zonder dat het hout van de motorbokken ingedrukt wordt, of door indringende olie verzwakt kan worden. Ik gebruikt hiervoor metalen inserts, die in de motorbokken geschroefd worden, afgedekt door alu plaatjes. De inserts worden gemaakt uit messing M5 boutjes, die op de draaibank (met dank aan Hans) in de lengte doorboord worden en van M3 schroefdraad worden voorzien. Vanwege het gewicht wordt de kop van elk boutje afgedraaid tot een dunne flens.
thundercat_ii_17
De motorbokken worden op de juiste plaats voorzien van M5 schroefdraad gaten, waar de inserts in geepoxied worden. De inserts steken door de alu plaatjes heen, en worden vlak met de plaatjes gevijld.
De volgende foto toont de motorbok unit van een vorig model, met traditioneel hangend ingebouwde motor. Het voorste rompschot is erg laag, omdat de tank van voren in de romp wordt geschoven. Op deze manier kan een zo klein mogelijke motorkap worden gebruikt, wat de stabiliteit van de romp ten goede komt.
thundercat_ii_18

Op de foto is de T 'cat II romp te zien met de motorbok unit, en de klaar liggende mallen voor de rompbovenkant, en de 3mm balsa plankje die straks nat over de mallen heen gebogen worden. De motorbok unit bestaat uit de boven elkaar geplaatste motorbokken, die in de tankruimte afgeschuurd zijn om meer ruimte voor de tank te geven, de rompschotten die op alle vlakken waar ze aan de rompzijkanten gelijmd worden voorzien van driehoekslatjes, en de 3mm onder en bovenkant van het tankcompartiment. Deze 3mm plaatjes zijn gesneden uit het hout wat uit de vleugelopening in de rompzijkanten komt. Zo zijn ze meteen al geglast! Achter aan het achterste neusschot zit het 10x10 mm beuken latje waar straks de voorste vleugelbevestiging aan komt, al gelijmd en gebout.

 thundercat_ii_19

Joomla templates by a4joomla