Thundercat II - Deel 4

Als de neusindekking, de achterlijstindekking, de middenindekking (met een opening voor de stootstang) en de capstrips aangebracht zijn, is het tijd om de spelden los te maken, en de vleugel om te draaien. Dit is een zeer spannend moment! Als de omgekeerde vleugel weer precies op de steuntjes past, is de vleugel tot nu toe recht. Mocht de vleugel een beetje krom zijn, dan is het zaak om een beetje tegengestelde verbuiging in te bouwen. Stel dat na het omkeren de binnenste achterlijst aan de tip 1,5mm boven het betreffende steuntje zweeft, speld je dit secuur vast, en leg je een 1,5mm plaatje onder de buitenste voorlijst aan de tip. Als je dan de onderkant dan de vleugel bouwt , is er een grote kans dat de vleugel uiteindelijk recht wordt.

thundercat_ii_12
Vervolgens worden net als bij de bovenkant alle ribstroken gemonteerd en vastgelijmd. Natuurlijk hoeft dit niet, zoal PP aanvoert, met cyano te geuren, maar cyano is wel het gemakkelijkste. Je kunt ook witte houtlijm met water verdunnen (tot koffiemelkdikte) en het dan met een kwastje op elke verbinding aanbrengen (dus net als met cyano NADAT alle onderdelen zijn gemonteerd. Je moet dan alleen wat langer wachten tot de lijm droog is. De indekking kan ook met witte houtlijm, maar ik zou op alle ribben, de voorlijst en de ligger een rupsje lijm aanbrengen, dan de indekking tegen de voorlijst plaatsen en over de ribben heen wrijven, zodat op alle vlakken lijm zit. Dan laten drogen en volgens de PP methode met de strijkbout aanbrengen.
Voordat de onderste indekking geplaatst wordt, is het nodig om de onderstel bevestigingsdelen te monteren, omdat je anders automatisch een model met een romponderstel zit te bouwen!
In mijn geval gebruik ik 1,5 mm dural landingspoten, die aan een kleiner dural plaatje van de zelfde dikte als de landingspoten gebout zitten. Deze plaatjes worden op hun beurt na het spuiten van de kist in een sandwich van 1,5mm balsa met aan weerskanten 1mm triplex gelijmd. Twee van die sandwiches worden met de ribmal gemaakt, zodat ze tegen de ribstroken op de plaats waar de triplex liggerversteviging ophoudt, gelijmd kunnen worden. Om te zorgen dat de poten niet bij een harde landing uitgescheurd worden, verstevig ik de onderstel sandwiches met een aantal 5mm balsa driehoeken. Twee steunen de sandwiches af op de voorlijst, en een viertal (aan weerskanten van de rib, en onder en boven de ligger) steunen de sandwiches af op de ligger en de indekking. Deze driehoeken worden aan de vlakke kant conform de kromming van de ribstrook geschuurd.
thundercat_ii_13
Als de onderste indekking op z'n plaats is gelijmd, wordt met een speld gevoeld waar de opening voor de onderstelpoten in de indekking met worden gesneden. Zoals gezegd worden de onderstelpoten pas na het spuiten van het model vastgelijmd. Vervolgens wordt de vleugel verder afgebouwd: Neusindekking, achterlijst indekking, middenindekking, capstrips.
thundercat_ii_14

Voordat de onderste middenindekking wordt geplaatst, worden een aantal 1,5 mm balsa verstevigingslatjes (afval van de op maat gesneden ribstroken) verticaal tussen de ribstroken in het vleugelmidden gelijmd, om te voorkomen dat de vleugel in het midden ingedrukt kan worden. Geef in de binnenvleugel de leadouts voldoende ruimte! Zie foto.


Als dat allemaal gedaan is, rest nog het aanbrengen van de vleugeltips. Deze worden eerst los van de vleugel gebouwd (de binnenste met een dubbel verstelbare lead-out guide en de buitenste met een loodkastje (beide gered uit de oorspronkelijk Thundercat). Nadat de tippen in de vleugel zijn gemonteerd, worden ze met 3mm balsa tipribben aan de ligger afgesteund. Deze ribben worden als rechthoeken op maat gesneden en vastgelijmd, en daarna met davidschaaf en schuurklos in de juist stroomlijnvorm gebracht.

thundercat_ii_15

Hiermee is de constructie van de vleugel in essentie af en kunnen de flaps proef worden gemonteerd.

thundercat_ii_16

de scharnieren zijn Roberts 1/8 in. steel pin hinge points. Ze zijn zonder meer beter dan mijn eigen alustrip/messing gebust/pianodraad scharnieren,omdat mijn eigen type scharnieren na een paar honderd vluchten soms de neiging hebben om los te raken; de reden hiervoor is dat het 1mm pianodraad U-tje te weinig lijmoppervlakte heeft. Ik heb de Roberts scharnieren al eerder gebruikt (bijvoorbeeld aan het stabilo van de Thundercat I, terwijl de flaps mijn eigenbouw scharnieren hadden!)

Joomla templates by a4joomla