Thundercat II - Pagina 14

De afgelopen maand heb ik verder gewerkt aan het afwerken van de Thundercat II. Alles bij elkaar heb ik ongeveer 8 lagen spanlak gebruikt, waarbij ik na elke 2e laag met korrel 400 waterproof droog geschuurd heb. Ik heb geen poriënvuller gebruikt, omdat een afwerking daarmee al gauw te zwaar wordt. Nadat ik tevreden was over het resultaat, was het tijd om de kist af te plakken voor de eerste kleurlaag. het principe hierbij is dat je met de lichtste kleur begint, in mijn geval wit. Hiervoor heb ik nog een restje verf uit de 80er jaren gebruikt. Ik gebruik liefst Spies Hecker verf, maar andere gerenommeerde auto lak merken voldoen ook goed. Vroeger had je 2 component verf, die meteen brandstofbestendig was. Je kon het kopen per liter of halve liter; een halve liter kostte tweederde van een hele liter dus heb ik van standaardkleuren zoals wit een liter gekocht. En wie wat spaart heeft wat! Om het gebied wat wit moet worden aan te geven, gebruik ik kleine potlood streepjes. Ronde hoeken of lijnen worden via een tekenmal met zacht potlood aan gegeven. Om rechte stukken af te plakken gebruik ik plakband wat de bakker gebruikt om plastic zakken mee af te sluiten; dit plakt niet al te heftig, heeft mooie schone randen en kan zelfs nog een beetje in een bocht worden geplakt. PP heeft me er jaren geleden een heleboel van gegeven, daar kan ik de rest van mijn bouwende leven nog plezier hebben! Voor de scherpere rondingen gebruik ik speciaal plakband van 3M, weer voor auto lak gebruik. Nadat alles afgeplakt is, moet de rest wat niet wit mag worden, met kranten worden ingepakt. Om de kranten goed dicht te plakken gebruik ik tesacrêpe plakband.

Om te kunnen spuiten is er een voorziening nodig waarmee niet de hele omgeving onder de spuitnevel komt. Ik gebruik hiervoor een soort tent, van lappen landbouwplastic in elkaar geniet, opgehangen aan het plafond met nog een lap op de grond. Deze tent is aangesloten op een afzuigventilator. Om te voorkomen dat de ventilator vol met verfnevel komt en de tuin de kleuren van je model aanneemt, wordt ie afgeschermd met een filter uit een wasemkap. De ventilator is in een plaat triplex gemonteerd die in de plaats van een open gezet raam oid gemonteerd wordt. De tent heeft op één hoek een opening (tegenover de ventilator) wat als deur fungeert.
Ik gebruik een compressor van de bouwmarkt, die goed functioneert maar een t... herrie maakt. Goede verhoudingen met de buren zijn daarbij onontbeerlijk! De compressor moet voorzien zijn van een instelbare druk. Op de bus van de verf staat meestal de aanbevolen luchtdruk om te spuiten; meestal is dat 3 tot 4 atmosfeer.
Ik spuit eerst een dun laagje; na de aanbevolen droogtijd (voor de 2K verf is dat 45 min) en dan gaat de 2e en laatste laag er overheen. Nadat de verf droog is (maar nog niet hard) moeten de kranten en het plakband worden verwijderd. Als je hiermee wacht tot de volgende dag is alles veel te hard geworden en dat maakt het moeilijker om het plakband netjes te verwijderen. Het plakband moet langzaam en voorzichtig, en op zichzelf dubbelgevouwen verwijderd worden. Het plakband vooral niet snel of haaks op de oppervlakte wegtrekken, dan is het risico om onderliggende lagen spanlak, of zelfs bekleding mee los te trekken veel te groot.
En als het allemaal weer los is, ziet het er zo uit:

img 3154

Nadat de witte verf was gedroogd, werd het tijd om de naam op het model aan te brengen. Maar hoe moest het mirakel gaan heten? Ik had na Thundercat al Thunderace en Thunderball gebruikt, en Thunderbird is al bezet... Uiteindelijk kwam ik er op uit dat het nieuwe model het toppunt van het gedonder was, en dan past nog maar één naam: de god van de donder! Om de naam en het registratienummer te kunnen spuiten, maak ik een mal uit plakplastic voor kastplanken. Ik teken eerst de letters en cijfers op dun wit papier, plak dit papier met plakband op een passend stuk plakplastic, en snij het geheel dan met een scalpel op een snijmat uit. De letters worden weggehaald, maar er worden stroken plakband over de openingen geplakt om te voorkomen dat de mal vervormt bij het opbrengen. Met potloodstreepjes wordt weer aangegeven waar de mal moet komen, het beschermpapier wordt voorzichtig verwijderd en de mal wordt zo zorgvuldig mogelijk op de juiste plaats gevleid en vastgedrukt. Ik heb met opzet ooit 'kunstzinnige' letters gekozen, dan maakt het niet zo uit als ze niet helemaal nauwkeurig zijn uitgesneden. Nadat alle mallen goed zitten, worden de vleugel en het kielvlak weer op de bekende manier in kranten verpakt. Bij het spuiten is het extra belangrijk om in dunne, niet te natte laagjes te werken omdat de verf gemakkelijk onder de plastic van de mal kruipt. De lijm die bij plakplastic gebruikt wordt is niet echt bedoeld voor ons doel...

Joomla templates by a4joomla