MTR Regelement

REGELS 1,5 CC LIJNBESTUURD TEAMRACE

 

DEZE REGLEMENTEN ZIJN OVERGENOMEN UIT DE DUITSE REGELS VOOR DE 1,5 CC TEAMRACE KLASSE.

Dit regelement is op 17-01-2005 door Henk de Jong per mail verspreid, de 7" prop regel mis ik echter. Is dit de laatste versie???? 

        De klasse

1.1     Een teamrace wordt gevlogen door 3 (in uitzonderingsgevallen 2) lijnbestuurde modellen die tegelijkertijd in dezelfde vliegcirkel tegen de wijzers van de klok in vliegen.

1.2     Elk team bestaat uit een vlieger en een helper.

1.3     De voorronden beslaan 100 ronden. Het aantal heats in de voorronden hangt af van het aantal teams. De samenstelling van de races worden door loting bepaald.

1.4     De finale wordt gevlogen over 200 ronden. De teams met de 3 beste tijden vliegen de finale.

 

2      Het model

2.1   Er is alleen een vast onderstel verplicht; verder is de modelconstructie vrij.

2.2   De maximale cilinderverplaatsing van de motor is 1,5cc

2.3   Dieselmotoren en glowplugmotoren zijn toegestaan; glowplugmotoren moeten voorzien zijn van een demper.

2.4   De lijnlengte is 12m 80 cm, plus of minus 4cm, gemeten van de propelleras tot het midden van het handvat.

2.5   Stalen vlieglijnen met een minimum diameter van 0,3mm zijn verplicht.

2.6   voor elke race wordt een lijntrekproef van 6 kg gedaan.

2.7   De maximale tankinhoud is 10cc. Drukvulsystemen zijn niet toegelaten.

2.8   Er mogen alleen commercieel verkrijgbare thermoplastische propellers worden gebruikt.

2.9   Het maximale modelgewicht is 500 gram.

 

3      De vliegcirkel

3.1   De middencirkel heeft een straal van 3 meter, de vliegcirkel een straal van 16m 50.

3.2   Een veiligheidshek is niet verplicht.

3.3   In de vliegcirkel worden 3 startplaatsen gemarkeerd.

 

4      De wedstrijdleiding

4.1   De wedstrijdleiding wordt uitgevoerd door een jurylid/starter en minstens een rondenteller/tijdopnemer per team.

 

5      Het wedstrijdverloop

5.1   De keuze voor de startplaats wordt door loting bepaald.

5.2   Na het eerste signaal hebben de deelnemers 90 seconden motor opwarmtijd.

5.3   Op het 2e signaal worden de motoren uitgezet en is er 30 seconden voorbereidingstijd voor de start.

5.4   Bij het 3e signaal start de race.

5.5   Als een race wordt stilgezet mogen de team(s) die daar geen schuld aan hebben opnieuw vliegen.

 

6      Regels voor de vliegers

6.1   Tijdens de race mogen piloten de middencirkel niet verlaten. Tijdens het tanken moeten piloten minstens een voet in de middencirkel houden.

6.2    Inhalen alleen bovenlangs.

6.3    Bij tankstops moet het handvat aan de grond worden gehouden;

6.4    Als de helper bij een pitstop het model niet kan bereiken, dan moet de piloot het model de middencirkel in trekken om de andere deelnemers niet te hinderen.

 

7       Regels voor de helpers

7.1    Veiligheidshelm verplicht;

7.2    Het is verboden om binnen de vliegcirkel de grond aan te raken;

7.3    Modellen mogen pas gevangen worden nadat de motor is gestopt en het model minstens een keer de grond geraakt heeft;

7.4    Tijdens pitstops hebben nog vliegende modellen absoluut voorrang;

7.5    De lijnen moeten tijdens pitstops op de grond worden gehouden;

7.6    Vliegende modellen mogen tijdens pitstops niet worden gehinderd.

 

8       Taken van de wedstrijdleiding

8.1    Het startsignaal geven;

8.2    Tijdens de races letten op de veiligheid van het vliegen, de eerlijkheid van de deelnemers en of de regels worden nageleefd;

8.3    Zo nodig de deelnemers corrigeren op grond van de reglementen.

 

9      Uitslagen

9.1   De drie teams met de beste tijden uit de voorronden komen in de finale;

9.2   De klassering van de finale deelnemers is op grond van hun tijd in de finale;

9.2   Deelnemers die niet in de finale vliegen worden op grond van hun beste voorronde tijd gerangschikt;

9.2   Bij niet voltooide races telt het aantal gevlogen ronden.

 

ALGEMENE REGEL:

WAAR DIT REGLEMENT NIET VOORZIET GELDT HET F2C REGLEMENT.

 

 

Joomla templates by a4joomla