Error
  • The template for this display is not available. Please contact a Site administrator.

DE STADSKANAALSTER LIJNBESTURINGSWEDSTRIJDEN

Deze vinden plaats op zaterdag 16 juni en op zondag 19 augustus 2007op het modelvliegveld van modelvliegclub MVSO (www.modelvliegclub-stadskanaal.nl) aan de Kijlsterweg 23 nabij de watertoren in Stadskanaal.

 

Als je van Stadskanaal langs het kanaal (in de bebouwde kom) naar Musselkanaal rijdt (of andersom) kom je vanzelf langs de watertoren (niet te missen). Neem de afslag naar links vlak voor (of naar rechts direct na als je uit Musselkanaal komt) de watertoren. Neem vervolgens de eerste afslag naar rechts over de brug, en daarna weer de eerste afslag rechts. De weg buigt al snel 90 graden naar links. Vervolgens kom je bij een Y-splitsing waar je links aanhoudt. De weg buigt dan weer 90 graden naar links. Volg de weg tot je aan je rechterhand het veld en clubhuis ziet op het punt waar de verharding ophoudt. Aanvang is om 11.00 uur. Aanmelden en meer informatie bij P.P.A. van der Meer, bij voorkeur per e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. en anders thuis 0599-614803 of op het werk 0592-382750.

 

Op zaterdag 16 juni vliegen we de Record-cup en de eerste van twee Cocktail-wedstrijden. Op zondag 19 augustus vliegen we de Tupker-cup en de tweede Cocktail-wedstrijd. Het gaat om wedstrijden voor het plezier met eenvoudige modellen waar wel serieus maar niet fanatiek om de eer wordt gestreden. Lekker samen vliegen met modellen die aan de glorietijd van lijnbesturing doen denken staat voorop.

 

De Record-cup

Dit is een low-tech wedstrijd waaraan iedereen moet kunnen deelnemen die een Webra Record 1,5cc diesel heeft, die kan bedienen en die een LB toestel in de lucht kan houden. Het is géén teamrace en gaat dus NIET om snelheid. High-tech en gemodificeerde motoren hebben dus geen zin. Het doel van de wedstrijd is om in de 4 of 5 minuten dat de heat duurt zoveel mogelijk seconden in de lucht te zijn. Het gaat er dus om een betrouwbare motor te hebben die snel start en herstart, goed af te stellen is en die redelijk zuinig kan lopen. Er is gekozen voor een motor waarvan er nog steeds veel in omloop zijn. Webra Records worden nog steeds geregeld, bijvoorbeeld op internet via Marktplaats, aangeboden. Ze hoeven zelden meer dan 25 euro te kosten. Behalve aan de te gebruiken motor ontleent de wedstrijd zijn naam ook aan de Record-trainer van SULS (die zijn naam natuurlijk weer van de motor had), een beginners-bouwdoos waar menigeen mee heeft leren vliegen.

 

Vereisten:

 

- een Webra Record 1,5cc diesel

- een 10cc tank

- lijnlengte 12,75 - 13,00 meter (van hartlijn handvat tot hartlijn model)

 

Een andere motor gebruiken is dus helaas niet toegestaan, dit om de kansen voor iedereen zo gelijk mogelijk te houden. Model, prop, brandstofsamenstelling etc. zijn vrij.

Als jouw model een te grote vast ingebouwde of vastgelijmde tank heeft moet het mogelijk zijn tijdelijk aan de buitenkant een 10cc tankje te bevestigen. Als je niet een dergelijk tankje kunt maken en er niet aan kunt komen kan ondergetekende waarschijnlijk wel helpen. Een vaste pitman is wel wenselijk, maar niet vereist. Er zullen waarschijnlijk wel andere aanwezigen als pitman kunnen fungeren. Een helm is voor de pitman wel verplicht, maar die zijn ook wel aanwezig.

Over de duur van een heat en of we ‘solo' vliegen, of met 2 of 3 teams tegelijk zullen we ter plaatse besluiten. Langer dan één ronde door de lucht slepen van een model met afgeslagen motor is niet toegestaan. De motoren moeten met de hand worden gestart. Drukvulsystemen zijn niet toegestaan. Afslagmechanismen mogen niet worden gebruikt. Tips: zorg voor een prop die niet meteen breekt (liefst nylon) en enkele reserveprops. Neem voldoende brandstof mee (zeker 500cc) en zorg dat je je motor goed kent en hem al redelijk goed afgesteld hebt voor je arriveert.

 

 

Cocktailwedstrijden

Dit zijn meertaken wedstrijden. Welke taken je te verrichten krijgt zul je ter plaatse vernemen. Bij de eerste wedstrijd op 16 juni is het grote veld nog niet beschikbaar. Daarom is deelname dan beperkt tot modellen met een motor van maximaal 3,5cc en een lijnlengte van maximaal 16 meter. De tweede wedstrijd, op 19 augustus, staat voor elk legaal lijnbestuurd model open (max. 10cc motor en max. 21 meter lijnlengte).

 

 

De Tupkerwedstrijd

Dit is een eenvoudige stuntwedstrijd. In Nederland wordt behalve op het NK meestal geen stuntwedstrijd gevlogen, terwijl er wel een aantal mensen het F2B niveau willen bereiken. Daarom een zo simpel mogelijk georganiseerde wedstrijd waar ze daarvoor kunnen oefenen en wat ook voor meer ervaren mensen nog leuk genoeg is. Met de wedstrijd wordt bovendien Paul Tupker geëerd, die zoveel gedaan heeft om lijnbesturing in het algemeen en stunt in het bijzonder te promoten en vele trainer-ontwerpen op zijn naam heeft staan. Ook omdat die modellen nog veelvuldig gebouwd worden moet er meegedaan worden met een ontwerp van zijn hand. Dit zijn in ieder geval: de VT-Air Racer (eerste beginnersmodel), de VT-Gladiator (eenvoudig combatmodel), de VT-special (dubbeldekker), en de VT-akrobaat, allen voor 1 - 1,5cc motoren en eind jaren '60 gepubliceerd in VT (Vrije Tijd), de Suppi-serie van de KNVvL (stunttrainers zonder flaps, de Mini Suppi voor 1-2cc, Suppi voor 2,5 - 3,5cc en de Super Suppi voor 4-6cc) en de Eucalypta II (eenvoudige 6cc stunter met flaps) van de KNVvL. Gevlogen wordt het ‘gevorderden' programma zoals dat op het NK wordt gevlogen, wat, anders dan de naam doet vermoeden, aanzienlijk eenvoudiger is dan het F2B programma. Om deelnemers gelijke kansen te geven geldt een handicapsysteem met betrekking tot het gekozen ontwerp. Daarom kan het voor ervaren vliegers interessant zijn toch te proberen met de Air Racer te stunten!