Brodak ARF Cardinal

De aankoop reden

Ik had van een motor de schroefdraad van de plug kapot gedraaid.
De tap moest ik in Amerika bestellen.
Daarom heb ik meteen maar een ARF Cardinal besteld.
Inmiddels weet ik dat de tap ook in Nederland verkocht wordt. Maar dan had ik geen Cardinal gehad.

Dit is voor mij de eerste ARF die ik in elkaar zet.
Nu begrijp ik dat opgewonden gevoel van die luie RC vliegers als er een met een ARF doos aankomt.
Ik heb zelfs nog nooit een bouwdoos gehad dus dit doet wel erg lux aan.
Omdat het een ARF is heb ik me voorgenomen zo weinig mogelijk te veranderen.

dscf0101
DSCF0101.JPG

 

Het model wordt aangeleverd in een grote doos met een duidelijke handleiding.
De tank zit er niet bij dus die moet ik nog solderen. Zo’n clunk tank geeft te veel problemen. Vooral met lekkage van de silicone slang in de tank.
De folie zit er losjes op. Dit moet je als eerste föhnen en strijken.
Ik heb pas een föhn gekocht nou dat ging prachtig. Alleen bij de roeren was de folie er al afgehaald waar de stuurstang gemonteerd moest worden. Krimp krimp GVD. Er ontstond een kale plek omdat alle folie weg kromp
Het midden gedeelte van de vleugel moet er uitgesneden worden deze folie kan ik voor deze stommiteit gebruiken.
De motor wordt tegen de steunen gedrukt en aan de bovenkant met 2 plaatje aangedrukt zo kan je heel snel een motor wisselen. Ik ben heel benieuwd hoe dit bevalt.
De scharnieren zijn van een soort dik glasvezel in de roeren en lijsten zitten behoorlijk grote messnede hierin moeten deze scharnieren met CA vastgezet worden.
In de flap heb ik 2 van zulke scharnieren gezet, met 2 niet gelijmde scharnieren had hij al een poing effect. Als alle scharnieren er in zitten en dan nog gelijmd zijn dan heb je dus behoorlijk wat kracht nodig om te sturen. Ik heb besloten hier maar echte scharnieren in te zetten.
Dus eerst plakband er op dit door snijden (zodat de scharnier gaten aan beide kanten precies overeen komen) en dan de scharnieren uit prikken.

dscf0099
DSCF0099.JPG

 

Vervolgens de messnede met CA dicht gemaakt. Ik heb bewust niet eerst de messnede dicht gemaakt omdat je dan de scharnier gaten er niet in krijgt (CA is veel harder dan balsa).

dscf0100
DSCF0100.JPG

Tijdens het scharnier peuteren viel me op dat de roeren aan de voorkant rond zijn ipv hoekig. Hierdoor krijg je een grote kier.
Ik heb nu maar besloten de folie er 1 cm af te snijden zodat de roeren hoekig geschuurd kunnen worden.

Omdat er hoeken aan de roeren moesten heb ik de folie er af gehaald. De roeren geschuurd.
1 flap was helemaal hol dit met schuren verholpen. Ik heb over de roeren zwarte folie gedaan omdat dezelfde kleur geel niet te vinden was (op mijn kamer). Om de roer hevels heb ik latoen koper gevouwen om als lager te dienen. Van de nieuwe Dubro scharnieren was de helft onbruikbaar omdat ze veel te stroef liepen. De andere scharnieren aan 1 zijde gelijmd zodat ik ze goed kon uitlijnen.
Vervolgens de flaps aan de vleugel gelijmd en de vleugel in de romp geplakt. Het dicht gieten van de kier heb ik gedaan met 30 minuten epoxy en elektra tape. Elektra tape heeft het voordeel dat door de dikke plaklaag de epoxy niet hecht. Door de föhn op de kier te zetten wordt de epoxy dunner en vloeit de handel uit. Het stabilo op dezelfde manier gedaan.

Vervolgens de stuurstangen gemonteerd. Op de stuurstang in de vleugel naar de flap zat al een kwiklink. De hevel voor de flaps had gaten van 2,6 mm (diameter van de stuurstang) en de kwiklink heeft een diameter van 1,5 mm. Er zat dus 1 mm speling in. Nu vertelde Henk dat je een beetje speling op je hoogteroer moest hebben om strak rechtdoor te vliegen maar dit was geen beetje. Gelukkig heb ik een draaibankje zodat er een busje in kon. Dit is naar mijn idee een fout van Brodak. Als je de plaatje bekijkt zit er geen kwik link. Dit is dus later veranderd.
De stuurstang tussen flap en hoogte roer is uit 2 delen deze worden dan met een busje gesoldeerd.. In de romp zit nog een geleiding. Dit heb ik toch ook maar vervangen door een koolstof buis. Toen alles in de PUR lak gezet en de motor platen en landing gestel hier nat op gemonteerd zodat er geen olie onder kruipt.

Vanavond nog wat epoxy in wat kieren poeren een lak laag op de kale delen en de stikker en klaar is hij of zij. De tank doe ik er tijdelijk met elastieken op.

 

 

Ondertussen heb ik de motor een nieuwe OS 46LA 1 keer laten lopen. Dit doe ik in de tuin. Op de uitlaat heb ik een slang geschoven die in een emmer water uitkomt. Het geluid is redelijk acceptabel.

Ik kan de motor alleen niet zo rijk laten lopen dat hij afsloeg. De oorzaak is verderop te lezen.

 

Woensdag avond was het vliegtuig klaar.
De lijnen wilde ik krimpen maar onze lokale viswinkel had geen sleeves dus toch maar geknoopt. De decals aanbrengen ging niet goed.
Ik had dit nog nooit gedaan er stond in de beschrijving met water en wat zeep aanbrengen. Ik ging er vanuit dat de decal los zou laten zoals die kinder-tatoes. De eerste dus ruim uitgeknipt. En er met water en zeep opgeplakt. Afijn het was dus de bedoeling het plaatje netjes uit te knippen want hij laat dus niet los. Nu zit er dus te veel doorzichtige rommel omheen niet echt fraai. De vleugel decals heb ik netjes uitgeknipt en die zitten dan ook beter. Motor tank er op en tiplood gemaakt om in het boxje te doen (30 gram). En klaar was ze. Het zwaartepunt lag wel wat naar voren dit heb ik maar zo gelaten voor de eerste vlucht.

Ondertussen de motor een paar keer laten lopen in de tuin. Het starten gaat niet echt makkelijk. Je moet de sproeier 2 slagen open draaien heel weinig brandstof geven (hij verzuipt snel) en dan starten. Op een spuitje loopt hij heel kort. Als de sproeier naald staat waar hij moet staan dan pakt hij hem niet op. Je moet je vinger bij de venturi houden en als het toerental zakt snel even je vinger er op houden.

Donderdag middag heb ik vrij genomen om te vliegen.
De lijnen die ik geknoopt had zijn +- 18.9 meter. Normaal vlieg ik +- 17 meter.
Als eerste een lijn trek test gedaan. Daarbij viel op dat de kabels van de leadouts redelijk oprekken en rond draaien. Misschien een te minne kwaliteit.
Toen een ronde met de kist over het veld gelopen. Het paste net aan.

De eerste vlucht de tank half vol gedaan. Wat ik dus vergeten was dat mijn start touw ook langer moest worden. Hier heb ik maar de sleep kabel aan gebonden. De motor een beet je langzaam gezet 9200 omw/min. En gaan. Voldoende lijntrek dus voorzichtig een wing over. Het vliegtuig reageerde zoals verwacht een beetje sloom. Daarom rustig gevlogen een saai vluchtje eigenlijk.
Vervolgens het hoogte roer meer uitslag gegeven en achterop 14 gram lood geplakt.
De lichtgewicht wielen die er bij zaten heb ik voor de elektro stunter gebruikt op deze kist heb ik wat grotere oude zware wielen gezet. Er was weer niks anders voorradig (op mijn zolder). De wielen wil ik nog wel vervangen door licht gewicht.
De 2e vlucht ook met een halve tank gevlogen. Dit leek er meer op. In een sneltreinvaart het gevorderde programma gevlogen. Ik bedoel dus zonder de rondjes ertussen. Verder geen bijzonder opmerkingen.
De vluchten hierna heb ik met volle tank gevlogen (+- 8 minuten). Ik mag nog wel meer aan mijn spieren doen want aan het einde had ik een lamme arm. Maar hij vliegt heerlijk goede respons lekker rechtuit. Lekker kistje alleen de motor. Zeker met het warme weer was het een drama om hem aan de praat te krijgen. Na de 3e vlucht zat het staartwiel los. Hier zit ook mijn lanceer touwtje aan. Ik heb toen maar tyraps om de romp gedaan beetje vervelend als de kist er vandoor gaat en het staartwieltje blijft liggen zeker als je je handvat nog niet beet hebt. De laatste vlucht ging niet helemaal zoals het moet. Met name de landing. Ik stond een meter uit het midden zodat de kist bij het uitrijden half in de greppel belande. Het resultaat was dat het landingsgestel aan een kant naar achter geklapt was. Het triplex was half gebroken ingedrukt. Omdat ik hier geen olie in wilde hebben en het halfvijf was ben ik er mee gestopt. Wat me ook een beetje tegenviel was de folie. Het was warm zonnig weer maar er kwamen allemaal kreukels in de folie. (Goedkope rommel?) Ik moet nog proberen ze weer weg te strijken.

In middels is alles weer gerepareerd en staat de kist klaar voor Almere.

 

Conclusie.
Mooie ARF vliegt als een neut toch een paar kanttekeningen.
-Als je op gras vliegt zoals ik dan zijn de bijgeleverde wielen te klein. En de sloffen onbruikbaar.
-De folie kwaliteit vind ik te min.
-De bijgeleverde glasvezel scharnieren vind ik onbruikbaar omdat ze voor een poing effect zorgen.
-De roeren zijn rond afgewerkt. Dit moet hoekig zijn ander krijg je grote kieren tussen de roeren.
-De kwiklink is 1,5 mm de roer hevel is 2,6 mm hier moet een busje tussen om de speling van 1 mm op te heffen.
-Het landingsgestel zou op de motor dragers gemonteerd moeten zijn dan kan het triplex niet indeuken.
-De lead out kabels vertonen veel rek en ze draaien als er meer kracht op komt.
-Het zou mooi zijn als de roer hevels een lager hadden. Dan blijft hij met veel wind ook sturen.

Alhoewel het een ARF is heb ik veel plezier aan het bouwen beleeft (als je dat zo mag noemen). Nu ben ik geen snelle bouwer. Maar in 10 uur deze kist in elkaar dat lijkt me moeilijk. Zeker als je wat aanpassingen moet uitvoeren.

 

 
In Almere heeft Bruno een vlucht gemaakt.
De kist vloog loopings achterover slomer dan voorover.
Ik heb de roeren uitgemeten.

 

dscf0176
DSCF0176.JPG

 

 

 

Het vliegtuig eerst gefixeerd. 1 stuurlijn met een elastiek verbonden. De andere stuurlijn met een M6 draadeind verbonden. M6 heeft 1 mm per omwenteling. Op het moertje is een spijker gesoldeerd als stand aanwijzing.

dscf0177
DSCF0177.JPG

De roeren met houtjes verlengt en op de romp wat karton bevestigt. Nu om de 2 omwentelingen een streepje gezet. Conclusies:
-De roeren lopen perfect symmetrisch.
-Het hoogte roer heeft naar beneden een grotere uitslag dan naar boven. 34 om 47 graden
-De flap heeft het tegenovergestelde meer naar boven dan naar beneden. 20 om 28 graden.
-De uplijn heeft 40 mm weg en de down lijn 54 mm.

Nu is de beweging symmetrisch. Ik kan de uitslag aan beide kanten hetzelfde maken maar dan is waarschijnlijk de beweging niet symmetrisch meer. Ik wil niet in de vleugel hakken om de hoek tussen roer hevel en tuimelaar 90 graden te krijgen. Ik heb uiteindelijk de flaps symmetrisch laten sturen en hier het hoogteroer op aangepast. Door de stuurstang naar je hoogte roer te verdraaien kan je er voor zorgen dat hij symmetrisch een looping voor en achterover draait.

 

Het probleem met niet rijk lopen
Van het weekend had ik problemen met mijn OS46Las
De motor liep niet goed. Natuurlijk gebeurt dit tijdens een wedstrijd.
Vervolgens de leidingen doorgespoten maar het werd van kwaad tot erger.
Hij wilde helemaal niet meer blijven lopen. Hoewel ik zag dat met de vinger op de venturi de brandstof door de slangetjes liepen.
Als de motor startte moest ik de venturi voor 90% met mijn vinger gesloten houden om hem aan de praat te houden. Op de sproeier naald reageerde hij al helemaal niet meer.Tijd om te slopen. Toen de sproeierbuis er uit was werd alles duidelijk. In het gaatje zat een stukje metaal. Het leek wel of het gaatje geponst was en dat dit stukje was blijven zitten. Nu begrijp ik waarom je deze motor niet te rijk kon laten afslaan (zie boven).
Met een spelt het metaal er uitgedrukt. De zaak weer gemonteerd. Nu liep hij weer normaal.
Ik heb nog 2 wedstrijden gevlogen. De afstelling is nog niet optimaal maar hij liep nu voor het eerst van begin tot eind vrijwel consistent.Ik was nooit tevreden over de motor loop. Ik had al silicone spray geprobeerd een brandstof leiding om de romp heen, ipv clunk tank een huisjes tank gemaakt, huisjes tank weer opengemaakt en de leidingen veranderd. Een brandstof filter in de leiding gezet. Maar uiteindelijk bleek het metaal propje in de sproeierbuis de boos doener. Als je hem door spuitte leek alles goed. Maar de obstructie was net klein genoeg om onder druk brandstof door te laten maar groot genoeg om tijdens draaien voor problemen te zorgen.Het zal wel een exemplarische fout zijn maar ik wilde het jullie toch even meedelen. Het @@#%^# propje heeft me veel tijd gekost. Doe er je voordeel mee.En nu zoeken naar de juiste afstelling.
Dit zal wel iets zijn van 10.000 omw / min en 25 cc uit de tank halen om niet over de 7 minuten te komen.

 

 
RIP
Zoals voor de meeste vliegtuigen geld eens gaan ze stuk. Natuurlijk tijdens een wedstrijd. ’s Avond was ik nog een vluchtje aan het maken. Na de vierkante loopings bam voorover in de grond. Het bleek dat de leadout gebroken was. De leadouts zijn met blikken hulzen gekrompen. Dit zat niet helemaal goed. Ik heb een keer met hele harde wind gevlogen. Vermoedelijk is de huls opgeschoven. Hierdoor moest de leadout buigen ipv scharnieren in de tuimelaar. En met buigen is het een kwestie van tijd.
img_0338
IMG_0338

Happy end

Na de crash heb ik mijn verhaal aan meneer Brodak verteld. Hij vroeg om mijn adres gegevens en heeft onder garantie een nieuwe opgestuurd. Wat een service!!! Deze Cardinal heb ik met een elektromotor uitgevoerd. Maar dat is weer een ander verhaal.

Heb je nog vragen of opmerkingen laat het me weten

Groet Robert-Jan

Dit vind je misschien ook leuk...